Cargo Bikes: Grote toekomst in parcel distributie

Datum: 20 Feb 2019

De retailmarkt verandert razendsnel en de consument verwacht dat producten steeds sneller, maar ook duurzaam worden geleverd. In de last-mile logistiek worden cargo bikes steeds belangrijker. In veel landen zie je allerlei initiatieven en Nederland blijft zeker niet achter. Uiteraard brengt ook deze transportmethode uitdagingen met zich mee, waaronder: Waar zitten de grootste kansen voor cargo bikes en hoe kun je cargo bikes inzetten in grote logistieke netwerken? Staan we daadwerkelijk aan de voorhand van een cargo-bike-industrie of is het alleen maar een onbereikbare droom in een tijd waarin het klimaat en duurzaamheid het gesprek van de dag zijn ?

E-fulfilment update; Inga Helmons geeft regelmatig haar visie op allerlei ontwikkelingen met betrekking tot Supply Chain Management | Inga is Logistics Engineer bij UC Young Professionals, UC Group, recent afgestudeerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam met de master MSc. Supply Chain Management en heeft een afstudeeronderzoek gedaan naar de ontwikkeling van Same Day Delivery in de non-food industrie in Nederland.

Wat is eigenlijk een cargo bike?

Een van de groene transportmethodes is bezorging per fiets. Cargo bikes hebben het voordeel dat ze smaller en meer flexibel zijn dan bezorgbusjes en dus minder ruimte innemen in steden. Ook leveren fietsen geen CO2 uitstoot. Daarmee passen ze perfect in de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek waar Nederlandse steden zich in 2014 aan verbonden hebben. Het doel is dat in 2025 de stadskernen emissievrij worden beleverd. Het onderzoeksrapport “Stadslogistiek: licht en elektrisch” bespreekt het onderzoek naar zogenaamde LEVV’s: Lichte Electrische Vracht Voertuigen.

Een LEVV is een fiets, brom- of compact voertuig met elektrische ondersteuning of aandrijving en is ontworpen voor de distributie van goederen in de openbare ruimte, met beperkte snelheid. Doordat LEVV’s elektrisch zijn aangedreven, zijn ze stil, wendbaar en uitstootvrij. Ook nemen ze minder ruimte in beslag dan de standaard bestel- en vrachtauto’s.  Een cargo bike is dus een vrachtvoertuig, dat indien gewenst elektrisch kan worden aangedreven. Bij kleine hoeveelheden vracht hoeft het geen elektrische cargo bike te zijn, maar bij toename van de vracht is een elektrische aandrijving onmisbaar.

De cargo bike in Nederland

Fietskoeriers.nl is één van de pakketbezorgers die in 30 steden in Nederland op de fiets pakketten aflevert én ophaalt. Niet alleen landelijke bezorging, maar ook lokale 1- en 2-uurs leveringen vanuit winkels. Eén van de retailers voor wie fietskoeriers.nl bezorgt is Wehkamp. Ook Coolblue is begin 2018 gestart met een eigen bezorgservice per fiets: CoolblueFietst.

Fietskoeriers.nl – een van de fietsende pakketbezorgers in Nederland

In het zojuist genoemde onderzoeksrapport “Stadslogistiek: licht en elektrisch”  worden tijd kritische leveringen, pakket en post en kleinere zendingen in food, bouwlogistiek en servicelogistiek genoemd als kansrijke sectoren voor LEVV’s.
Onderstaand filmpje legt uit dat ‘smart urban mobility’, of anders gezegd slimme stedelijke mobiliteit, wordt bepaald door een combinatie van:

  • een goed netwerk
  • het fysieke transport met cargo bikes
  • het slim besturen van die cargo bikes
  • het heel goed nadenken over je tactische en operationele planning
  • slim nadenken over de inzet van informatie technologie
  • het maken van de allerbeste logistieke beslissingen.

Europese initiatieven duiken op

Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa duiken er initiatieven op voor ‘cargo bikes’. The Bicycle Association of Great Britain (BA) suggereert bijvoorbeeld een Cargo Bike Demonstration Cities Programme, om de potentie van (e-)cargo bikes te onderzoeken en hoe het gebruik van (e-)cargo bikes de implementatie van ‘Clean Air Zones’ kan ondersteunen. Zalando is in 2018 in Berlin begonnen met bezorging per elektrische fiets, om zo te onderzoeken of deze keuze sneller is dan bezorging per bestelbus. Een wijd Europees initiatief is City Changer Cargo Bike, dat het gebruik van cargo bikes promoot onder publieke, privé en commerciële gebruikers. Een team van 20 Europese partners, waaronder Gemeente Utrecht, zorgt ervoor dat er meer awareness wordt gecreëerd en dat er zo meer duurzame logistieke operaties kunnen worden aangeboden.

Hoe kansrijk is de inzet van cargo bikes in de toekomst?

Nederland
De voordelen van cargo bikes zijn groot, maar is het haalbaar om cargo bikes in te zetten ter vervanging van bestelbusjes in steden? Het onderzoeksrapport “Stadslogistiek: licht en elektrisch”  laat de volgende tabel zien, waarin te zien is dat 10-15% van de bestelbusjes vervangen kan worden door LEVV’s in een stad als Amsterdam.

Onderzoeksrapport (Augustus 2018): “Stadslogistiek: licht en elektrisch”

Internationaal
McKinsey & Company geeft hun voorspelling op de verschillende leveringsmodellen voor de toekomst van parcel delivery in hun rapport over “Parcel Delivery: the future of last mile” dat in September 2016 gepubliceerd is. Onderstaand plaatje uit het rapport geeft weer dat in de toekomst in stedelijke gebieden met een hoge afleverdichtheid fietskoeriers en/of drones de leveringsmodellen omvatten. Afleverdrones hebben zeker wel potentie, maar zijn op dit moment nog niet interessant vanwege de hoge kosten. Als drones niet relatief veel goedkoper worden, dan zullen fietskoeriers de beste transportmethode zijn voor instant delivery in stedelijke gebieden.

McKinsey&Company: Parcel Delivery: the future of last mile, September 2016

Recentelijk in oktober 2018 publiceerde Forbes een artikel met de kop:

https://www.forbes.com/sites/carltonreid/2018/10/15/cargobikes-not-drones-are-the-future-for-urban-deliveries/#2bd2ab71e790

We gaan er dus vanuit dat cargo bikes niet meer weg te denken zijn uit de stedelijke, snelle en emissieschone logistiek. Het wordt best een uitdaging hoe ze dan organisatorisch het best ingezet kunnen worden. In een volgende blog ga ik in op de logistieke organisatievorm waarbinnen cargo bikes ingezet kunnen worden.

Update jouw kennis van e-commerce en logistiek

Wil je je kennis op het gebied van e-fulfilment verder verbreden? Wil je meer zicht krijgen op dé e-fulfilment trends voor de komende jaren? UC Group is met het E-fulfilment Academy programma (https://www.efulfilmentacademy.nl/opleidingen/opleiding-e-fulfilment/ ) al vele jaren actief in het vergroten van het kennisniveau op het gebied van e-fulfilment. De E-fulfilment Academy is een post HBO-opleiding van 7 cursusmiddagen, waarin de belangrijkste aspecten van e-fulfilment worden behandeld. Lesstof wordt constant ge-update, in kleine groepen wordt aan cases gewerkt. Ook uitgebreide aandacht voor internationale e-fulfilment ontwikkelingen. Meer weten ? Ga naar de website (https://www.efulfilmentacademy.nl/opleidingen/opleiding-e-fulfilment/ )

UC Group is daarnaast op meerdere gebieden actief om bedrijven te helpen hun logistieke omnichannel processen (https://www.ucgroup.nl/vakgebied/omnichannel-logistiek/ )te verbeteren. Door advies en realisatie van procesverbetering, door projectmanagement en door het begeleiden van veranderingsprocessen in organisatie en samenwerking.

Deel dit item:

Deel dit object op Facebook Twitter dit object Deel dit object op Linkedin width= Deel dit object op Google+ E-mail dit object