Kopen bij Amazon: Scherp prijsniveau, matige last mile service !

Last mile service Amazon is matig. Amazon is een half jaar geleden dan toch echt, een beetje sluipenderwijs, de Nederlandse grens overgekomen. Kon je een paar jaar geleden alleen e-books bij Amazon bestellen, inmiddels kun je er met iDeal betalen, kun je een abonnement nemen op Amazon Prime voor levering binnen 2 dagen van een paar miljoen artikelen. De hoogste tijd, vond ik, om iets bij Amazon te kopen en de logistiek service te testen. Resultaat: Amazon is echt scherp geprijsd. Logistieke service: Oei, viel niet mee!

E-fulfilment update; Nando van Essen geeft regelmatig zijn visie op allerlei ontwikkelingen met betrekking tot E-fulfilment | Nando is partner bij UC Group, programma manager E-fulfilment Academy, expert op het gebied van e-business en e-logistiek en heeft meer dan 20 jaar ervaring in logistiek voor e-commerce en omnichannel retail.

“Wanneer wordt Amazon in Nederland echt actief?” Al jaren een hot issue

Kranten en vakpers hebben al veel artikelen hierover geschreven. Met daarin heel wat deskundigen aan het woord. En zoals te verwachten viel: zoveel hoofden, zoveel Amazon-in-Nederland ideeën:

  • Cor Molenaar, hoogleraar Erasmus Universiteit, Rotterdam: “(….) maar ik denk niet dat Coolblue of Bol.com hier wakker van hoeven te liggen.”
  • Wijnand Jongen, voorzitter van Thuiswinkel.org, in het AD: “De komst van Amazon is spannend. Zij zullen absoluut nieuwe klanten gaan trekken. E-commerce groeit in Nederland nog met 15 tot 20 procent per jaar. Er is ruimte voor Amazon. Dat hoeft geen gevolgen voor de andere spelers te hebben.”
  • Huub Vermeulen, de nieuwe CEO van Bol.com: “Lokale relevantie is belangrijk. Je kunt veel machines en systemen hebben en de grootste zijn van de wereld, maar je moet in Nederland begrijpen wanneer de dag is dat we gaan schaatsen. Dan moet je het beste aanbod hebben en de service leveren die erbij hoort. Als je die nuances begrijpt, dan kom je heel dicht bij die klant. Daarom hebben we blijvend een onderscheidende propositie.”
  • “Amazon heeft een lange adem en neemt zijn tijd”, Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing aan Nyenrode in het AD. “Doe er twee tot drie jaar bij en dan hebben ze écht voet aan de grond.”
  • Retailexpert Rupert Parker Brady: ,”Als Amazon vol op Nederland inzet, kan de concurrentie wel inpakken”

Amazon: Echt een scherp prijsniveau met een succesvol loyalty programma

Werner Vogels, de Nederlandse CTO (Chief Technology Officer) bij Amazon werd in april door de NRC geïnterviewd. Het artikel met een uitdagende kop: “En als Amazon nou eens geen winst wil maken?” Een quote uit een artikel van retailtrends.nl, vorige maand: De helft van de producten van Amazon is goedkoper dan vergelijkbare artikelen bij grote Nederlandse webshops. Dat blijkt uit een analyse van vergelijkingssite Vergelijk.nl. Voor het onderzoek werd gekeken naar een aantal producten die zowel op Amazon.de als onder andere bij bol.com en Coolblue worden verkocht. Daaruit blijkt dat de prijzen bij Amazon in veel gevallen lager zijn, vooral A-merken. Klopt. Wij kochten een huishoudelijk artikel van een A-merk en bij googelen waren we stomverbaasd over het prijsverschil tussen Nederlandse retailers en Amazon: € 77 bij Bol.com en fonQ, € 54 bij Amazon. Dus 30% goedkoper. Een levertijd van 2 dagen met een gratis proefabonnement van een maand op Amazon Prime. Tja, je begrijpt welke keuze een “Ollander” dan maakt: Proefabonnement en kopen maar !

We hebben nog geen knoop doorgehakt of we het proefabonnement Amazon Prime om zullen zetten naar een regulier abonnement: De eerste 3 maanden € 3,99 per maand. Daarna € 5,99 per maand. Cor Molenaar, al eerder genoemd, is niet onder de indruk van het Amazon loyalty programma. ,,In feite is Prime een service voor klanten die vaak iets bij het bedrijf bestellen. Dat doen relatief weinig Nederlanders.” Bij die opmerking zet ik grote vraagtekens. Eind vorig jaar presenteerde de Zweedse Trustly Group het rapport The State of Online Shopping. Uit deze studie bleek (zie figuur 1) , dat 13% van de Nederlandse online shoppers wekelijks een online aankoop doet, 27% koopt eens in de 2 weken Deze cijfers zeggen in feite dat 40% van de online kopers meer dan 75% van de online orders plaatst.

last mile service

Figuur 1 | online aankoopfrequentie bron Trustly Group

Daarmee wordt het voeren van een loyalty programma steeds belangrijker. Zie bol.com met de introductie, een jaar geleden, van hun “select”-abonnement. Ik zit nu dan nog wel met de vraag: Ga ik zo frequent bij Amazon kopen, dat mijn maandelijkse Prime kosten een verantwoorde investering zijn ? Voor 80 miljoen Amerikanen en ca. 20 miljoen Duitsers met zo’n abonnement is dat allang geen vraag meer .

De last mile service van Amazon naar Nederland: Moet echt veel, veel beter!!

Het huishoudelijk apparaat zat in een vrij grote doos. Amazon meldde dat UPS zou leveren. Mijn eerste reactie: Oei, UPS is worldwide een perfecte pakketvervoerder, maar heeft in Nederland slechts een klein marktaandeel in B-2-C leveringen. De keuze uit afleverservices is beperkt. De eerste track & trace melding was echter hoopgevend: Dinsdag besteld, donderdagavond na 20:00 uur zou de order afgeleverd worden. Donderdagavond zouden we thuis zijn, overdag niet.

last mile service

Je raadt het: Geen levering op donderdagavond, maar overdag. Briefje in de bus, geen nieuwe levering aan huis. Alleen afhalen bij het UPS Accesspoint bij ons in het dorp. Een track& trace bericht van Amazon: “UPS hat uns darüber informiert, dass ein Zustellversuch für eine Lieferung aus Ihrer Bestellung unternommen wurde, Sie aber leider nicht angetroffen werden konnten”. Gelukkig kan ik me redelijk redden in het Duits ! Amazon: Is u bekend hoeveel Nederlands geen enkele kennis hebben van de Duitse taal ? En waarom biedt UPS niet de mogelijkheid, nadat de order van Amazon naar UPS is overgedragen om de ontvanger in de gelegenheid te stellen afleverdag en eventueel afleveradres te wijzigen ? Dat kan prima met Fedex en ook met DHL Express (met On Demand Delivery) en PostNL (bezorging Wijzigen). Deze partijen hebben hun last mile service goed op orde.

Wat, als Amazon in Nederland met een hoog logistiek serviceniveau gaat leveren?

Voor mij geen twijfel mogelijk: Het scherpe prijsniveau van Amazon en prima logistieke services (betere last mile service) is een zeer serieuze bedreiging voor Nederlandse retailers. Als e-commerce tot nu toe al ontwrichtend doorwerkt in retail, dan zal dat nog ontwrichtender worden. Qua levertijd zullen lokale retailers altijd sneller kunnen leveren. Maar een betrouwbare levering met 2 dagen en een scherp prijsniveau zal door veel Nederlanders heel acceptabel gevonden worden. Wat moet het antwoord zijn van de Nederlandse retailers ? Bouwen aan een eigen, herkenbare portfolio (productgroep(en)), keuze voor een zeer breed assortiment (Bol.com), keuze voor een adembenemende klantgerichtheid (Coolblue) en altijd, altijd voor een super goede, geoliede en uitzonderlijk efficiënte organisatie.

UC Group: actief in het verbeteren van e-fulfilment processen

Wil je je kennis op het gebied van e-fulfilment en de last mile service verder verbreden? Wil je meer zicht krijgen op dé e-fulfilment trends voor de komende jaren? UC Group is met de E-fulfilment Academy  al vele jaren actief in het vergroten van het kennisniveau op het gebied van e-fulfilment. De E-fulfilment Academy is een post HBO-opleiding van 6 cursusmiddagen, waarin de belangrijkste aspecten van e-fulfilment (ook de last mile service) worden behandeld. Lesstof wordt constant ge-update, in kleine groepen wordt aan cases gewerkt. Ook uitgebreide aandacht voor internationale e-fulfilment ontwikkelingen. Niet alleen Amazon, ook het Chinese JD.com en internationale onderzoeksrapporten komen aan bod. Lees meer over het E-fulfilment cursusprogramma.

UC Group is daarnaast op meerdere gebieden actief om bedrijven te helpen hun logistieke omnichannel processen te verbeteren. Door advies en realisatie van procesverbetering, door projectmanagement en door het begeleiden van veranderingsprocessen in organisatie en samenwerking.

 


Deel dit item:

Deel dit object op Facebook Twitter dit object Deel dit object op Linkedin width= Deel dit object op Google+ E-mail dit object