Logistiek voor e-commerce: Booming business, verdere verdubbeling naar 2021?

De decemberstress hebben we weer gehad. Online retail blijkt nog steeds razend populair met jaarlijkse groeipercentages van tussen de 20 en 30%. Producenten, online DC’s en pakketvervoerders komen producten en handen tekort en draaien overuren. Grote kans dat het e-fulfilment-volume in 2021 ca. 100% meer is dan in 2017. Kan de logistieke industrie deze groei in het online kopen eigenlijk wel aan?

Het gaat nog steeds harder dan we verwachtten

In 2012 gaf Thuiswinkel.org een zeer ambitieuze groeiverwachting voor het online kopen van producten in de periode 2012-2020: in 8 jaar tijd een groei van € 4,8 miljard naar € 16,9 miljard, een gemiddelde groei van 17% per jaar. Onderstaande grafiek laat zien dat het online kopen van producten nog veel harder is gegroeid dan die 17%: van 2012 naar 2017 met gemiddeld 23% per jaar. Zelfs met afvlakkende groei-% van 15-18% verdubbelt de online productenomzet zich in de komende 4 jaren.

 

Online retail als percentage van totale retail: In 2020 boven de 20%

De Nederlandse totale retail-producten-omzet schommelt in de afgelopen jaren rond de € 100-110 miljard, food + non-food bij elkaar. Dit betekent dat het marktaandeel van online retail in 2012 ca. 4% bedroeg. In 2017 is dat aandeel inmiddels gestegen naar ca. 13%. In 2020 zal naar verwachting de 20% worden gepasseerd. Voor de retail-stenen-winkels een enorme uitdaging: hoe organiseren we deze razende krimp?

En tegelijkertijd voor de e-fulfilment industrie de zware uitdaging: hoe krijgen we het georganiseerd om na de verdubbeling tussen 2014 en 2017 opnieuw een verdubbeling in volume in de periode 2017-2021 goed en snel te verwerken ? De e-fulfilment-industrie moet in een periode van ca. 10 jaar van baby naar kleuter naar volwassen professional groeien.

 

Is de groei er uit na 2021?

Er zijn veel rapporten en onderzoeken die aangeven dat e-commerce ook in de periode 2020-2030 nog fors zal toenemen. Als voorbeeld in figuur 2 de verwachte ontwikkeling (volgens Shobr) van online foodretail in Europa. Na een zeer sterke groei tussen 2013 en 2020 verwachten ze voor online retail tussen 2020 en 2025 nogmaals een verdrievoudiging van de online omzet.

 

 

Durf te gaan voor e-fulfilment TOPSPORT!

Speelt jouw bedrijf een actieve rol in logistiek voor e-commerce? Ben je een producent die rechtstreeks levert aan consumenten of die levert aan webshops ? Ben je een retailer die alleen online levert of een retailer met zowel een offline als online verkoopkanaal? Ben je een logistieke dienstverlener die voor meerdere webshops de warehouse activiteiten verzorgt of een logistieke dienstverlener die actief is in de last mile distributie ?

In al deze posities zul je op meerdere terreinen gelijktijdig moeten verbeteren en anticiperen. Denk aan:

  • Welke afleverservices vragen je klanten?
  • Is het noodzakelijk (i.v.m. kosten of kwaliteit) om je processen in je warehouse (deels) te mechaniseren?
  • Hoe krijg je je organisatie superklantgericht, wendbaar en gericht op maximale samenwerking?
  • Kunnen je ICT-systemen de functionaliteiten bieden die je in e-fulfilment nodig hebt?
  • Is de besturing van je processen (bijvoorbeeld capaciteitsplanning en voorraadbeheer) op het zeer hoge niveau, dat nodig is bij de afhandeling van online orders?

Kortgezegd: wil je succesvol zijn in de FMCG-supply chain van vandaag en de komende 10-15 jaar, dan vereist dat alle kwaliteiten van een TOPSPORTER: doelgericht, ambitieus en super-gefocust. Waarbij je natuurlijk heel veel plezier moet hebben en houden in datgene wat je doet.

 

UC Group actief in verbetering van e-fulfilment processen

Wil je je kennis op het gebied van e-fulfilment verder verbreden ? Wil je meer zicht krijgen op dé e-fulfilment trends voor de komende jaren?

UC Group is met de E-fulfilment Academy al 5 jaar actief in het vergroten van het kennisniveau op het gebied van e-fulfilment. De E-fulfilment Academy is een post-HBO opleiding van 6 cursusmiddagen, waarin de belangrijkste aspecten van e-fulfilment worden behandeld.

Lesstof wordt constant ge-update, in kleine groepen wordt aan cases gewerkt. Er is uitgebreide aandacht voor e-fulfilment internationaal. Niet alleen Amazon maar ook JD.com en internationale onderzoeksrapporten komen aan bod.

UC Group is daarnaast op meerdere gebieden actief om bedrijven te helpen hun logistieke omnichannel processen te verbeteren. Dit doen ze door advies en realisatie van procesverbetering, door projectmanagement, door het leiden van veranderingsprocessen in organisatie en samenwerking.

Deel dit item:

Deel dit object op Facebook Twitter dit object Deel dit object op Linkedin width= Deel dit object op Google+ E-mail dit object