Omnichannel retail trends… Franchiseformule: Fors risico voor omnichannel retail !

Omnichannel retail trends | De HEMA directie heeft de winkelcontracten opgezegd van alle bestuurders (24 winkels) van zijn franchiseorganisatie. De HEMA directie vindt dat het huidige franchisecontract geen toekomst meer heeft. De sterke groei van e-commerce leidt vooral in ondernemingen met veel franchisers tot soms onbeheersbare problemen. Omnichannel retail en franchise: Einde van een tijdperk ?

E-fulfilment update; Nando van Essen geeft regelmatig zijn visie op allerlei ontwikkelingen met betrekking tot E-fulfilment | Nando is partner bij UC Group, programma manager E-fulfilment Academy, expert op het gebied van e-business en e-logistiek en heeft meer dan 20 jaar ervaring in logistiek voor e-commerce en omnichannel retail.

Waarom is de combi van e-commerce en franchise een bron van conflicten ?

Tony Stockil, oprichter van de Javelin Group (UK), nu onderdeel van Accenture, vatte het compact samen in een presentatie met als titel “Transform or perish”. “Pas je aan naar een, voor jouw assortiment, optimale kanalenmix richting de consument. Zo niet, dan heb je eigenlijk geen toekomst. De doelstelling van de omnichannel retailer in relatie tot de consument zou je als volgt kunnen samenvatten: creëer voor je klant een naadloze ervaring voor je merk in elk contactmoment”.

In deze formulering staat de klant centraal en niet de structuur van de onderneming. Tot nu toe blijven franchise-gever en -nemers helaas vaak hangen in een discussie over belangen. Want die belangen zijn op allerlei fronten tegengesteld: “De verdeling van de kosten en de baten, rayon exclusiviteit, bescherming van het merk en het retourbeleid”(citaat uit het ING-rapport “omnichannel strategie versterkt formule”) Doet me erg denken aan de quote van Bob Woodruff, oud topman van Coca-Cola: “There is no limit to what a man can achieve as long as he doesn’t care who gets the credits”. Tot nu toe ken ik maar weinig voorbeelden waarin franchise-gever en –nemers er goed uit zijn gekomen door primair te denken vanuit de klant, om daarna de zakelijke aspecten met elkaar in goede harmonie te regelen.

Omnichannel retail trends |
Horror-scenario 1: HEMA en zijn 261 franchisers

De HEMA past in het rijtje Sinterklaas, erwtensoep en 11-stedentocht: Hollandser kan het niet. HEMA-winkels, je ziet ze overal: er zijn verspreid over Nederland inmiddels 545. Bijna 50% van die winkels zijn eigendom van franchisers, die zich hebben verenigd in een eigen franchiseorganisatie, de Vereniging Aangesloten Bedrijven (VAB). Voor de HEMA-directie een belangrijke gespreks- en onderhandelingspartner over tal van onderwerpen: Inkoopprijzen, kosten van de centrale organisatie, strategie van het bedrijf, etc. Daar is in de afgelopen 10 jaar een heet hangijzer bijgekomen: De HEMA-webshop met het eigen centrale distributiecentrum in Utrecht. Omzet verschuift van winkels naar de webshop en de franchiser wil daarvoor een financiële compensatie. Klinkt logisch. Maar het opzetten van een e-commerce kanaal kost veel geld en het kan jaren duren voordat dit kanaal op zichzelf winstgevend is.

Dit conflict loopt al jaren en heeft dit voorjaar een hoogtepunt / dieptepunt bereikt. De Belgische investeerder Core Equity wilde de HEMA graag kopen maar is afgehaakt. Aanleiding is de al jaren slepende impasse rond e-commerce contracten met franchisenemers. De Belgen hebben, terecht, grootse plannen voor e-commerce, maar die kunnen ze niet uitvoeren zolang franchisenemers een aanzienlijk deel van de winst uit onlineverkopen opeisen. In de ogen van de Belgen zijn de franchisecontracten niet meer van deze tijd. Als HEMA een artikel via het internet verkoopt, gaat een flink deel naar de winkel in het desbetreffende postcodegebied. Daardoor is de webwinkel niet winstgevend te maken. HEMA is van mening dat de ondernemers wel willen profiteren van de internetverkopen, maar niet willen bijdragen aan de kosten.

En dan nu dus de opzegging van de winkelcontracten van de VAB-bestuurders. Hoe gaat dit aflopen ? Wat een drama ! Net zo oer-Hollands als de HEMA is het spreekwoord: “Twee honden vechten om een been, ……”. In het huidige retaillandschap is er zóveel concurrentie, dat een falende omnichannel-strategie snel kan leiden tot omzetdaling en slechte resultaten. Jarenlang bezig zijn met een interne machtsstrijd: Wat voor risico’s wil je nog meer ?

Omnichannel retail trends |
Horror-scenario 2: “AH-boodschappen.nl”

De webshop www.ah-boodschappen.nl is van een aantal franchise-nemers van AH, die het volstrekt oneens zijn met het gevoerde omnichannel beleid van Ahold, hun eigen belangen daarin niet gerespecteerd zien en zich gedwongen hebben gevoeld om een eigen webshop te beginnen. Begin 2013 (toen heette het nog ah-afhaalpunt.nl ) ging het om 2 AH-franchise vestigingen, in 2014 waren het er 28 en nu, medio 2018 zijn het er 29. Idem als de HEMA is Ahold een grootwinkelbedrijf dat er in de uitrol van haar omnichannelstrategie niet (volledig) in geslaagd is om tot een constructief partnership te komen met haar franchise-nemers.

En AH-boodschappen.nl, is dat levensvatbaar ? Ik heb m’n grote twijfels:

  • Het assortiment is aanzienlijk kleiner dan bij ah.nl: 8000 versus 30.000 artikelen
  • Orderpicking vindt plaats in de winkels (arbeidsintensief) i.p.v. in de gespecialiseerd e-commerce distributiecentra van ah.nl
  • Door die orderpicking in de winkel is productbeschikbaarheid veel moeilijker te realiseren dan bij orderpicking in een gespecialiseerd eDC
  • Bij AH-boodschappen.nl kun je afhalen, er zijn maar een paar filialen die thuisbezorgen. Bij ah.nl kun je zowel afhalen als thuis laten bezorgen.
  • Voor zowel AH.nl als voor AH-boodschappen.nl moeten webshops operationeel zijn en moet webshopcontent worden bijgehouden. Kostentechnisch, juist in foodretail waar iedere eurocent telt, zeer ongewenst.

Dit betekent gewoon dat er twee verliezers zijn. In de afgelopen 4 jaar is het aantal winkels, dat zich bij ah-boodschappen.nl heeft aangesloten nauwelijks gegroeid. Waarschijnlijk gaat het maar om een zeer klein percentage van de AH-omzet in Nederland. Maar toch: Binnen een retailketen wil je dit geruzie niet.

Franchise binnen omnichannel retail onmogelijk ?
Nee, zeker niet, maar ……. !!!!

Mijn vaste overtuiging: Retailketens en franchise-nemers kunnen juist een heel sterk koppel vormen. Maar dan moeten ze elkaar wel primair kunnen vinden in het aanbieden van een naadloze ervaring aan hun klanten in elk contactmoment:

  • Online oriënteren, in de winkel kunnen kopen
  • Online oriënteren, online kopen en in iedere winkel kunnen retourneren
  • Etc, etc.

In feite gaat het ook om een zeer goede samenwerking tussen een sterke centrale organisatie (hoofdkantoor en webshop) en de kracht van de lokale winkels. Lees ter inspiratie het interessante artikel “What is the right approach to multi-channel retail in international franchise markets?” van Alice Cowley, Strategie directeur bij de Javelin Group, UK. Snelheid is geboden. De retailwereld is razendsnel aan het veranderen richting omnichannel. Weten franchise-gever en -nemers elkaar niet op een constructieve wijze te vinden, dan gaat de transformatie naar omnichannel niet lukken en wordt overleven zeer dubieus.

UC Group: actief in het verbeteren van e-fulfilment processen

Wil je je kennis op het gebied van e-fulfilment en de last mile service verder verbreden? Wil je meer zicht krijgen op dé e-fulfilment trends voor de komende jaren? UC Group is met de E-fulfilment Academy  al vele jaren actief in het vergroten van het kennisniveau op het gebied van e-fulfilment. De E-fulfilment Academy is een post HBO-opleiding van 6 cursusmiddagen, waarin de belangrijkste aspecten van e-fulfilment (ook de last mile service) worden behandeld. Lesstof wordt constant ge-update, in kleine groepen wordt aan cases gewerkt. Ook uitgebreide aandacht voor internationale e-fulfilment ontwikkelingen. Niet alleen Amazon, ook het Chinese JD.com en internationale onderzoeksrapporten komen aan bod. Lees meer over het E-fulfilment cursusprogramma.

UC Group is daarnaast op meerdere gebieden actief om bedrijven te helpen hun logistieke omnichannel processen te verbeteren. Door advies en realisatie van procesverbetering, door projectmanagement en door het begeleiden van veranderingsprocessen in organisatie en samenwerking.

Deel dit item:

Deel dit object op Facebook Twitter dit object Deel dit object op Linkedin width= Deel dit object op Google+ E-mail dit object