Pakketdistributie in de stad: Steeds meer goede oplossingen beschikbaar!

Door e-commerce is de aflevering van pakketten explosief gegroeid. In 2010 werden bijna 100 miljoen pakketten bij consumenten bezorgd, in 2020 zullen dat er tussen de 250 en 300 miljoen zijn. Vooral in binnensteden wordt de bereikbaarheid steeds moeilijker. Steeds meer pakket-bezorgbussen vergroten de milieuproblematiek en vertragingen in de binnenstad.

It’s time for change!

Rond stadsdistributie is er veel in beweging. De meeste aandacht krijgt de binnenstad van Amsterdam, maar ook in andere steden zoals Utrecht, Rotterdam en Delft wordt intensief geëxperimenteerd. Hogeschool van Amsterdam, Gemeente Amsterdam en partners onderzochten in 2016 de leveringen naar de Amsterdamse wijk de Pijp. Een rapport geeft een paar belangrijke adviezen:

  • Laat goederen op centrale punten afleveren
  • Gebruik kleinere, schonere voortuigen

Onderzoek doen: Prima. Testen en initiatieven nemen: Net zo goed ! Afhaalpunten en kleinere, schonere voertuigen: Hierbij een paar recente voorbeelden van veranderingen in de pakketdistributie

De cubicycle van DHL

PakketdistributieBegin maart is DHL een test gestart in de binnenstad van Utrecht met de Cubicycle: Een vrachtfiets met een verwisselbare kleine vrachtcontainer van 1 m3, die maximaal 125 kg aan pakketten kan meenemen.

 

 

 

Voor het vervoeren van de minicontainers heeft DHL een trailer ontwikkeld, de city-hub, die tegelijkertijd 4 minicontainers naar een distributiepunt kan vervoeren. De minicontainers zijn door KPN uitgerust met de modernste GPS-techniek (LoRa-netwerk), waardoor realtime zicht is op de locatie van de container.

Rotterdam: De 16e stad waar Bubblepost actief is

Na Amsterdam en Utrecht gaat het Belgische Bubblepost ook in Rotterdam vanuit een depot aan de rand van de stad met behulp van cargofietsen, elektrische voertuigen en bestelwagens op aardgas orders afleveren. Bubblepost distribueert o.a. voor Vente-Exclusive.com, DeliXL en Fruit at Work. Logistieke samenwerkingspartners zijn o.a. Fadello, B2C Europe en Keen Delivery.

 

Homerr: Een nieuw afhaalpuntenconcept, gestart in Amsterdam

pakketdistributieEind 2016 is Homerr gelanceerd. Homerr biedt een netwerk van buurtgenoten (dit zijn de “homerrs”) die beschikbaar zijn voor het aannemen, bezorgen en/of retourzenden van pakketjes. Daarnaast zijn er “Homerrpoints”: Detailhandel en horecagelegenheden met een minimale openingstijd tot ’s avonds 8 uur.

Inmiddels is het Homerr-netwerk uitgebouwd tot meer dan 100 afhaalpunten. Doel is om te groeien naar ca. 250 Homerr-points in Amsterdam. Voor iedere Amsterdammer een afhaalpunt binnen een straal van 300 meter.

 

Intensieve samenwerking tussen stedelijke distributie en landelijke netwerken

Voor succesvolle stadsdistributie-concepten lijkt het essentieel, dat het stedelijke distributienetwerk naadloos is aangesloten op landelijke distributienetwerken. Voorbeelden:

  • DHL cubicycle: Pakketten van de distributiecentra van DHL naar de cubicycle moet technisch gezien supersimpel worden georganiseerd. De city-hub (mini-trailer voor het vervoeren van 4 mini-containers) is een goede stap, maar zal naar verwachting technisch nog optimaler moeten. Ook bij ict staat “naadloos” centraal. Vanaf DHL-distributiecentrum naar mini-container voor cubicycle: de inhoud van iedere mini-container met 100% nauwkeurig gedefinieerd zijn.
  • Bubblepost: Samenwerking met Fadello en B2C Europe is essentieel om de weg van pick-up bij webshops en distributiecentra naar de afnemer in de klant optimaal te laten verlopen. Op dit gebied moeten er nog veel meer samenwerkingsverbanden gaan ontstaan: Samenwerken als kans, i.p.v. als bedreiging
  • Homerr staat nog aan het begin van samenwerking met “parcel supply chain”-partners. In z’n algemeenheid kunnen we stellen, dat er rond “afhalen” en “pick-up points” nog veel meer moet worden samengewerkt door partners in de keten. Niet alleen door webshops en logistieke dienstverleners, maar ook in combinatie met ict-bedrijven, waardoor “afhalen” een eenvoudige keuze-optie wordt in de check-out. Ca. 10-15% van de Nederlanders wil graag afhalen, maar heel veel webshops hebben deze optie nog niet in de checkout.

Stadsdistributie en webshops: We hebben met elkaar nog heel veel te leren

De last mile is een belangrijk aandachtsgebied in het cursusprogramma van de E-fulfilment Academy. Docent van dit cursusonderdeel is Walther Ploos van Amstel, lector Stadsdistributie aan de Hogeschool Van Amsterdam.

Deel dit item:

Deel dit object op Facebook Twitter dit object Deel dit object op Linkedin width= Deel dit object op Google+ E-mail dit object