Intensieve samenwerking tussen DHL en Bpost: Top !! Wie volgt, wat volgt ?

Pakketvervoer trends | Vorige week was er een bijzondere aankondiging in de Efulfilment-wereld: DHL Parcel en Bpost gaan in de Benelux intensief met elkaar samenwerken. Ze noemen deze samenwerking “De Beneluxbezorgers”. Snellere levertijd tussen Nederland en België en een gezamenlijk netwerk van ca. 4400 afhaal/inleverpunten. Voor de consument alleen maar gemakkelijk, goed voor het milieu. Zou toch prachtig zijn als er veel meer wordt samengewerkt ? De hoogste tijd voor een onderzoek op de datingsite van de pakketvervoerders.

E-fulfilment update; Nando van Essen geeft regelmatig zijn visie op allerlei ontwikkelingen met betrekking tot E-fulfilment | Nando is partner bij UC Group, programma manager E-fulfilment Academy, expert op het gebied van e-business en e-logistiek en heeft meer dan 20 jaar ervaring in logistiek voor e-commerce en omnichannel retail.

“Samenwerking is goed, concurrentie beter!” Of was het juist andersom ?

In onze economische systemen staat concurrentie centraal. Zonder concurrentie ben je als consument overgeleverd aan de willekeur van een enkele aanbieder. Een horrorscenario. Aan de andere kant willen we soms ook heel graag, dat partijen in de markt samenwerken. Denk aan de smartphones van Apple en Samsung en andere Telecom-leveranciers: Een veelheid aan oplaadsystemen, snoertjes, accu’s, besturingssystemen. “Waarom werken die fabrikanten niet meer met elkaar samen om het voor ons als consumenten gemakkelijker te kunnen maken ?” een veel gestelde vraag. Deskundigen hoor ik dan zeggen: Je moet elkaar beconcurreren aan de front-office kant (in het aanbod van producten en diensten) en je moet samenwerken in de backoffice (op de achtergrond, in de standaardisatie van systemen, in inkoop, in distributie, etc). Mooi gezegd, vaak komt er in de uitvoering weinig van terecht.

Concurrentie of samenwerking in pakketdistributie: Waar staan we ?

Vanaf het jaar 2000 is e-commerce opgekomen en daarmee is de explosie in pakketdistributie naar consumenten begonnen. We zagen diverse pakketvervoer trends, maar in zo’n “explosie”-periode heeft bijna niemand het over samenwerking. Bestaande en nieuwe ondernemingen moeten alle zeilen bijzetten om de groeiende hoeveelheid pakketten op tijd te kunnen verwerken en om t.o.v. de concurrenten een eigen herkenbare positie in te nemen. Denk in Nederland bijvoorbeeld aan een pakketvervoerder als Dynalogic, die zich een aantal jaren geleden ging richten op pakketdistributie met bijbehorende specifieke services (bijv. smartphone aflevering + contractondertekening). Een aantal jaren geleden kwamen er al eerste rapporten, die waarschuwden voor een file aan allemaal verschillende bestelbusjes, die ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds onze woonwijken inrijden.

Stadswijken worstelen met wildgroei aan bestelbusjes

Lees het artikel in het Financieel Dagblad over deze pakketvervoer trends van 6 april 2016

pakketvervoer trends

Walther Ploos van Amstel, lector city logistics bij de Hogeschool van Amsterdam (en docent “last mile” in het Efulfilment Academy programma), maakt zich zorgen over de groei van het aantal pakketbezorgers en de negatieve pakketvervoer trends van dit moment. Studenten turfden in het voorjaar en het najaar van 2015 in een gemiddelde woonwijk al twaalf tot vijftien verschillende bestelbussen per dag. Sommige daarvan komen dagelijks wel drie keer in de straat. ‘En dat gaat snel naar dertig tot vijftig besteldiensten per dag. Dat is rampzalig voor de wijk’. De hele pakjesketen, van fabriek tot in het keukenkastje, moet opnieuw worden uitgevonden. Dat is overtuiging van bijzonder hoogleraar e-commerce Cor Molenaar. Hij voorziet een fijner vertakt distributienetwerk met ophaalpunten net buiten de stad en meer verzamelpunten in de steden en woonwijken. ‘Dan mag iedereen zich inschrijven om de pakjes in een bepaald gebied te bezorgen. Een soort tender. Je ziet dat al in de Verenigde Staten.’

Maar voor het zover is, vreest hij, moet de bezorging eerst nog verder in de soep lopen. ‘Niemand voert de regie. Er moet een soort algemene regeling komen voor de belevering van woonwijken. Nu wil iedereen het voor zichzelf oplossen, terwijl het veel slimmer is om het te zoeken in een soort Über-achtige oplossing.’ Dan kan het leger aan gepensioneerden, werklozen en wie verder tijd heeft, worden ingezet om pakjes op hun plek te krijgen.

Ik denk, dat ik het helaas met Cor Molenaar eens ben: Voor het zover is moet de bezorging eerst nog verder in de soep lopen. De volume-ontwikkeling als gevolg van e-commerce, in Nederland, in de Benelux, worldwide is nog zo fors, dat de focus van de betrokken organisaties meer op zichzelf gericht is, dan op samenwerking met anderen. Wereldwijd is er een strijd gaande om het marktleiderschap tussen UPS, Fedex en DHL. Per land proberen pakketvervoerders hun marktaandeel uit te bouwen.

Pakketvervoer trends | vooral in stadsdistributie en rond onbemande afhaalkluizen moet de samenwerking beter !

Als eersten zijn de grote steden aan het dichtslibben. In Nederland is de schijnwerper terecht vooral op Amsterdam gericht. Het gaat daarbij niet alleen om de pakjesstroom naar consumenten, maar ook om het dagelijks bevoorraden van winkels, restaurants en bouwverkeer. Lees het interessante rapport van ABN AMRO daarover. Codewoorden daarin: Inzet elektrische voertuigen, gebruikmaken van slimme IT-technologie en hubs aan de rand van de stad. Vanuit die hubs kunnen er simpele, geconsolideerde stromen aan goederen de stad in. Juist: Een hub dwingt tot samenwerking.

Afhaalpunten zorgen er ook voor, dat de verkeersbelasting in wijken en steden wordt tegengegaan. De pakketvervoerders zijn op dit moment nog veel teveel bezig om hun eigen exclusieve parcelshop netwerk op te zetten en te onderhouden: Voor het ene pakketje moet je naar winkel A en voor het andere pakketje moet je een kilometer verder naar afhaalpunt B. Voor mij als consument alleen maar lastig. Waarom wordt er in Nederland op het gebied van parcelshops nog niet samengewerkt. Zeker met dure investeringen als pakketkluisjes die 24/7 open zijn, zou je samenwerking verwachten, in plaats van dat iedere pakketvervoerder in zijn eigen kluisjesnetwerk investeert. Sinds een jaar of zes hebben we in Nederland op dat gebied al een heel mooi initiatief, de pakketkluisjesorganisatie “De Buren”. Stapje voor stapje ontwikkelen de kluisjes van De Buren zich tot universele afhaalpunten.

Hoe moeten we de samenwerking zien tussen DHL Parcel en Bpost ?

Als je niet de sterkste bent, dan moet je slim zijn. In België is Bpost marktleider op de binnenlandse pakketmarkt (en het Belgische pakketvolume is nu nog fors kleiner dan dat van Nederland), in Nederland is DHL Parcel de tweede partij na PostNL. Samen bezitten DHL Parcel en Bpost 1.900 servicepunten in Nederland en 2.500 in België. Grensoverschrijdende samenwerking (Nederland-België) tussen Bpost en PostNL is tot nu toe niet gelukt (PostNL sloeg eind 2016 nog een fusieaanbod van Bpost af). De marktverhoudingen in de Benelux leiden ertoe, dat samenwerking tussen nr. 1 in België en nr. 2 in Nederland wel lukt. Vaak heb ik de indruk, dat het zoeken van vormen van samenwerking met de marktleider in een land heel lastig is, tot haast onmogelijk. Dat geldt voor logistieke dienstverleners, voor retailers, voor fabrikanten.

Samenwerkingsmogelijkheden in de nabije toekomst

Eén van de pakketvervoer trends die we in mijn optiek meer gaan zien is dat de lokale overheden, stadsbesturen mijns inziens in de komende jaren samenwerkingsvormen tussen pakketvervoerders zullen gaan afdwingen. Daarnaast verwacht ik een verdere professionalisering van pakketdistributie-markt. Fusies tussen grote spelers, spelers die andere partijen kopen (Bpost is daar in het afgelopen jaar al heel actief in). En samenwerkingsconstructies a la DHL/Bpost zullen we steeds vaker gaan zien.

UC Group: actief in het verbeteren van e-fulfilment processen

Wil je je kennis op het gebied van e-fulfilment en de last mile service verder verbreden? Wil je meer zicht krijgen op dé e-fulfilment trends voor de komende jaren? UC Group is met de E-fulfilment Academy  al vele jaren actief in het vergroten van het kennisniveau op het gebied van e-fulfilment. De E-fulfilment Academy is een post HBO-opleiding van 6 cursusmiddagen, waarin de belangrijkste aspecten van e-fulfilment (ook de last mile service) worden behandeld. Lesstof wordt constant ge-update, in kleine groepen wordt aan cases gewerkt. Ook uitgebreide aandacht voor internationale e-fulfilment ontwikkelingen. Niet alleen Amazon, ook het Chinese JD.com en internationale onderzoeksrapporten komen aan bod. Lees meer over het E-fulfilment cursusprogramma.

UC Group is daarnaast op meerdere gebieden actief om bedrijven te helpen hun logistieke omnichannel processen te verbeteren. Door advies en realisatie van procesverbetering, door projectmanagement en door het begeleiden van veranderingsprocessen in organisatie en samenwerking.

Deel dit item:

Deel dit object op Facebook Twitter dit object Deel dit object op Linkedin width= Deel dit object op Google+ E-mail dit object