Snel leveren | mega-conversie effect !

Datum: 16 Apr 2019

Afgelopen week stuurde bol.com haar leverancier-partners een wel heel opzienbarende whitepaper met de titel “Razendsnel verkopen”. Daarin de resultaten van een onderzoek naar het verband tussen levertijd en het conversie-percentage. Het conversie-verschil tussen next day delivery en een levertijd van bijvoorbeeld 2-3 dagen is echt heel groot. Na dit rapport kunnen we er, wat mij betreft, niet meer omheen: Logistiek is puur commercie !

E-fulfilment update; Nando van Essen geeft regelmatig zijn visie op allerlei ontwikkelingen met betrekking tot E-fulfilment | Nando is partner bij UC Group, programma manager E-fulfilment Academy, expert op het gebied van e-business en e-logistiek en heeft meer dan 20 jaar ervaring in logistiek voor e-commerce en omnichannel retail.

Whitepaper “Razendsnel verkopen”: Wat valt het meeste op ?

Het belangrijkste overzicht uit de Download whitepaper vind je in figuur 1:

  • Next day delivery, met een cut-off tijd van 23:59 uur en levering via SELECT en “logistiek via bol.com” levert een conversie index 100. (in een eerder verspreide versie van de whitepaper stond hier het conversiepercentage 7-8%)
  • Producten met de levertijdindicatie 2-3 dagen scoren een conversie index van 50 (conversie 3-4%)
  • Producten op bol.com met een levertijdindicatie van 4-8 dagen scoren een conversie index van 25.

Conversie index per levertijd uit razendsnel verkopen

Figuur 1

Bol.com geeft ook een inzicht in het gemiddeld klantbezoek per uur tussen 0 en 24 uur. Zie figuur 2

Gemiddelde klantbezoeken per uur op bol.com uit razendsnel verkopen

Figuur 2

  • 75% van de klanten bezoekt bol.com na 12 uur. Hieruit kun je afleiden hoeveel klantbezoeken in aanmerking komen voor Same Day Delivery: Hanteer je een cut-off tijd voor Same Day Delivery van 12 uur dan kunnen 25% van je klanten hier gebruik van maken. Hanteer je een cut-off van 14 uur (zoals bol.com doet), dan kunnen zelfs ca. 35% voor deze service kiezen.
  • 20% van de klanten bezoekt bol.com na 20 uur. Hieruit kun je afleiden hoe belangrijk een late cut-off tijd is. Ca. 5-8% van het klantbezoek vindt nog na 22 uur plaats.

Webshop logistiek: Het grote belang van “beschikbaarheid”

De whitepaper van bol.com mogen we best uniek noemen: Zelden tot nooit is een retailer zo transparant geweest over de relatie tussen levertijd en conversie. Natuurlijk kan iemand de opmerking maken, dat het geen onafhankelijk onderzoek is en dat bol.com met haar SELECT-product en “Logistiek via bol.com” baat heeft bij een dergelijk onderzoeksresultaat. Daar staat tegenover, dat alleen marktplaatsen als bol.com of Amazon met een enorme assortimentsbreedte en veel variaties in levertijden een dergelijk onderzoek uit kunnen voeren. Ook geeft bol.com haar leverancier partners met lange levertijden een duidelijk signaal: Als je je eigen logistieke proces beter organiseert (vooral voorraadbeschikbaarheid), dan gaat je conversie sterk omhoog.

Wat mij betreft wordt het effect van productbeschikbaarheid op commercieel succes steeds duidelijker:

  • Het begint met de breedte en diepte van het productassortiment. ING stelt in een Download rapport dat online retail platformen tot 2025 30% tot 40% van de online non-food markt in NL kunnen veroveren.
  • Daarna komt voorraadbeheer. Mooi om een breed assortiment aan te bieden, maar als je een product niet op voorraad hebt, dan verkoop je het niet. Sorry voor deze Cruijffiaanse open deur. CB Logistics (het voormalig Centraal Boekhuis) heeft daar bijvoorbeeld in de afgelopen jaren met Printing On Demand stevig op ingezet: Ook goedlopende boeken worden a la minute bijgeprint als de vraag ineens toeneemt. Alles draait om “Nooit nee verkopen !”.
  • Productbeschikbaarheid via levertijd. Het onderzoek van bol.com toont aan hoe de klant tegen het eindresultaat van productbeschikbaarheid aankijkt. Hoe langer het duurt, dat de consument over een product kan beschikken, hoe meer hij of zij afhaakt om te kopen.

Update jouw kennis van e-commerce en logistiek

Wil je je kennis op het gebied van e-fulfilment verder verbreden? Wil je meer zicht krijgen op dé e-fulfilment trends voor de komende jaren? UC Group is met het E-fulfilment Academy programma (https://www.efulfilmentacademy.nl/opleidingen/opleiding-e-fulfilment/ ) al vele jaren actief in het vergroten van het kennisniveau op het gebied van e-fulfilment. De E-fulfilment Academy is een post HBO-opleiding van 7 cursusmiddagen, waarin de belangrijkste aspecten van e-fulfilment worden behandeld. Lesstof wordt constant ge-update, in kleine groepen wordt aan cases gewerkt. Ook uitgebreide aandacht voor internationale e-fulfilment ontwikkelingen. Meer weten ? Ga naar de website (https://www.efulfilmentacademy.nl/opleidingen/opleiding-e-fulfilment/ )

UC Group is daarnaast op meerdere gebieden actief om bedrijven te helpen hun logistieke omnichannel processen (https://www.ucgroup.nl/vakgebied/omnichannel-logistiek/ )te verbeteren. Door advies en realisatie van procesverbetering, door projectmanagement en door het begeleiden van veranderingsprocessen in organisatie en samenwerking.

 

Deel dit item:

Deel dit object op Facebook Twitter dit object Deel dit object op Linkedin width= Deel dit object op Google+ E-mail dit object