Toekomst parcelshop Spectaculaire innovaties in 24/7 volautomatische parcelshops!

Datum: 06 Aug 2018

Toekomst parcelshop | Grote kans, dat je nog nooit van PackRobot en CleverFlex gehoord hebt, een volledig geautomatiseerde pakket afhaalstation, die 24/7 bereikbaar is. Geen wand met afhaalkluisjes naast elkaar, maar 1 loket, dat zowel het input- als het output-loket is. De systemen zijn ontwikkeld door de start-up Cleveron uit Estland. Technisch hoogstandje in last mile distributie, vooral in stedelijke gebieden. En in de komende 10-15 jaren misschien best heel kansrijk. Belangrijk om kennis van te nemen.

E-fulfilment update; Nando van Essen geeft regelmatig zijn visie op allerlei ontwikkelingen met betrekking tot E-fulfilment | Nando is partner bij UC Group, programma manager E-fulfilment Academy, expert op het gebied van e-business en e-logistiek en heeft meer dan 20 jaar ervaring in logistiek voor e-commerce en omnichannel retail.

Traditionele afhaalpunten / parcelshops

Je kent ze wel: Winkels of pompstations, waarbij je bij de servicebalie een pakketje op kunt halen. Die liggen dan ergens op een plank of in een opbergruimte. Zolang het aantal pakketjes per afhaalpunt beperkt blijft, levert deze organisatie geen problemen op. Maar het aantal afhaalpakjes blijft niet beperkt: We kopen meer en meer online, en hoewel in Nederland “thuislevering” het meest populair is, groeit ook hier het percentage “afhalen”. DPD laat in een recent rapport “E-shopper barometer 2017” zien wat in Europa de last mile verschillen zijn tussen landen.  In sommige landen scoort “thuisbezorgen” heel hoog: Vooral Duitsland, Nederland, Oostenrijk en Zwitserland. In andere landen is juist “afhalen” ( postkantoor, parcelshop, in retailwinkel) erg populair. Vooral Frankrijk valt in deze groep erg op en in mindere mate Spanje en UK. Zeer opvallend is de last-mile afleveringsvoorkeur van de inwoners van Estland: 40% maakt het liefst gebruik van een onbemand afhaalpunt (packstation), 35% laat meestal thuisbezorgen of op het werk, 25% laat meestal afleveren op een bemand afhaalpunt. Niet voor niets wordt Estland (Estonia), global met het hoogste aantal start-ups per hoofd van de bevolking, ook wel E-stonia genoemd.

 

Toekomst parcelshop | Welke logistieke verbeteringen rond “afhalen” zijn nu actueel ?

Hoe ziet de toekomst van parcelshops eruit? Met de sterke groei in e-commerce logistiek zie je dat het verbeteren van “afhalen” ook steeds meer aandacht krijgt:

  • In het traditionele afhalen, afhalen bij een bemand afhaalpunt, ontstaat er meer aandacht voor optimale pakketopslag, het verminderen van wachtrijen en de customer experience rond afhalen. Lees het interessante artikel hierover van de Engelse thuiswinkelorganisatie IMRG. Als je afhalen bij een bemande balie er “een beetje bij” organiseert, dan loop je een grote kans op toenemende klantontevredenheid en hoog oplopende kosten.
  • Technologisch zien we al jaren de groei van afhaalkluisjes (ook wel “parcel lockers”genoemd, door DHL is de term “packstations” geïntroduceerd), die veelal 24/7 bereikbaar zijn. In Nederland is een bekende speler hierin “de Buren”. De Buren is sinds 2016 een onderdeel van het Belgische Bpost en heeft in Nederland meer dan 50 afhaalpunten en in België streeft men per eind van dit jaar naar ca. 450 onbemande afhaalpunten. Internationaal is het Poolse Inpost zeer actief met 2000 packstations in Polen (op z’n Pools heten ze “Paczkomaty 24/7”) en een groot aantal parcel lockers in meer dan 20 landen. Ze hebben een sterke positie in de UK met meer dan 1200 lockers.
  • Pakketvervoerders gaan door het toenemend gebruik van packstations gelukkig steeds meer met elkaar samenwerken. Bpost en De Buren is een voorbeeld, waarbij het netwerk ook gebruikt wordt door o.a. DPD en GLS. In de UK zijn Inpost en DHL Express een samenwerking met elkaar aangegaan, waarbij DHL Express gebruik maakt van het grote parcel lockers netwerk van Inpost-UK (samenwerking belangrijk voor toekomst parcelshop).
  • In het webshop-aankoopproces wordt ook steeds meer aandacht gegeven aan de afhaalkeuze in de checkout, waarbij de mogelijkheid wordt geboden om afhaalpunten van meerdere pakketvervoerders in 1 keuze-overzicht aan te bieden. (o.a. de lancering van de “universele checkout” door logistiek dienstverlener Montapacking; details verder nog niet bekend)

toekomst parcelshop inpost packstation Polen

Figuur 1: packstation van Inpost in Polen

Sterk stijgend volume afhaalpakketten: innovatieve oplossingen hard nodig

Echt technologisch innovatief vind ik de “Packrobot” van Cleveron, en de recente doorontwikkeling daarvan, de “CleverFlex”.  Cleveron is een start-up uit Estland, gestart in 2010, die zichzelf omschrijft als “ the innovation leader in retail click and collect pickup automation “. Partner van Cleveron vanaf 2015 in de VS is Bell and Howell, een specialist op het gebied van click& collect systemen. Volgens Bell and Howell zijn er in de VS in 2017 ca. 100 PackRobots geïnstalleerd en is de planning om er dit jaar 1000 te installeren.

Figuur 2: Eerste packrobot die in een Walmart supermarkt is geplaatst

Wat is een packrobot anders dan een traditionele parcel locker ? De PackRobot laat zich het beste uitleggen via het filmpje van Cleveron:

Op een vloeroppervlakte van 2,5 m2 en een hoogte van 5 meter kunnen tot maximaal 500 pakketten worden opgeslagen. De maximaal toegestane pakketgrootte is 60 x 40 x 40 cm. Een volledig geautomatiseerd transportsysteem zorgt voor het wegzetten en ophalen van de pakjes. Voordat een pakketje wordt weggezet wordt het gefotografeerd, gemeten en gewogen. Via 1 uitgiftepunt is de uitgiftecapaciteit gemiddeld 3 klanten per minuut. Vooral de ruimtebenutting van de packrobot valt op in vergelijking met de traditionele parcel locker en ook 1 inname/uitgiftepunt in plaats van per pakket een kluisjesdeur met zijn specifieke afmetingen en voorzieningen voor openen en sluiten. Dit is één voorbeeld van de toekomst parcelshop.

De CleverFlex
In 2017 heeft Cleveron de CleverFlex, een doorontwikkeling van PackRobot, geïntroduceerd. Cleverbox is op hoofdlijnen vergelijkbaar met PackRobot: 1 loket voor input en output, met daarachter een flexibele opslagcapaciteit tot maximaal 2500 pakketten. Volgens de specificatie mag het niet langer duren dan 10 seconden tussen het moment dat je je bij de display aanmeldt met je parcelnummer en het moment dat het pakket voor je beschikbaar komt. Zie bijgaande film voor de werking van de CleverFlex.

Inditex, het moederbedrijf van o.a. Zara, is een test gestart met een CleverFlex in een Zara-winkel in A Coruna, Spanje om click&collect voor haar klanten optimaal te faciliteren.

Packrobot en CleverFlex: Teveel high-tech , of dé toekomst voor “afhalen” (toekomst parcelshop)?

Je kunt je afvragen hoe groot de vraag op dit moment is naar de geavanceerde pick-up point oplossingen Packrobot en CleverFlex. Volautomatische parcel lockers met een capaciteit van 500 tot 2500 pakketjes voor opslag, uitgifte (en inname: retouren): Er zal op dit moment nog niet zo’n grote vraag naar zijn. Toch zal de behoefte groeien, vooral in locaties waar dagelijks heel veel mensen aanwezig zijn en waar ruimte echt schaars is, om oplossingen te implementeren met een grote capaciteit, weinig ruimtebeslag, snelle afhandelingstijd en een minimale personele inzet. Walmart en Zara heb ik al genoemd. Maar in Nederland zou je ook kunnen denken aan dergelijke parcel stations in zeer grote stations (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht). Door de verdergaande groei van e-commerce neemt het afhaalvolume nog steeds toe. Omdat het milieu minder belast wordt door de last mile via parcelshops zou in de (nabije ? ) toekomst deze aflever (ophaal)-optie weleens extra gestimuleerd kunnen gaan worden. Volgens mij zal parcel-stations-omzet in de komende 10 jaar zeer fors gaan groeien.

UC Group: actief in het verbeteren van e-fulfilment processen

Wil je je kennis op het gebied van e-fulfilment en de last mile service verder verbreden? Wil je meer zicht krijgen op dé e-fulfilment trends voor de komende jaren? UC Group is met de E-fulfilment Academy  al vele jaren actief in het vergroten van het kennisniveau op het gebied van e-fulfilment. De E-fulfilment Academy is een post HBO-opleiding van 6 cursusmiddagen, waarin de belangrijkste aspecten van e-fulfilment (ook de last mile service) worden behandeld. Lesstof wordt constant ge-update, in kleine groepen wordt aan cases gewerkt. Ook uitgebreide aandacht voor internationale e-fulfilment ontwikkelingen. Niet alleen Amazon, ook het Chinese JD.com en internationale onderzoeksrapporten komen aan bod. Lees meer over het E-fulfilment cursusprogramma.

UC Group is daarnaast op meerdere gebieden actief om bedrijven te helpen hun logistieke omnichannel processen te verbeteren. Door advies en realisatie van procesverbetering, door projectmanagement en door het begeleiden van veranderingsprocessen in organisatie en samenwerking.

Deel dit item:

Deel dit object op Facebook Twitter dit object Deel dit object op Linkedin width= Deel dit object op Google+ E-mail dit object